Thursday 24 February 2011

MONOLOG BAKIR BAHAROM

 Eksplorasi jelaga sebagai media menggantikan arang telah sinonim dengan Bakir Baharom atau lebih dikenali sebagai Kat. Pelukis muda kelahiran Kedah, bekas graduan seni daripada UiTM, Shah Alam ini cuba mencari bahan pengganti kepada media konvensional sebagai permulaan.

Bakir, bermula dengan gurisan plat, mula menghasilkan karya cetakan gurisan sejak di UiTM, pernah memenangi beberapa pertandingan seni visual, antaranya Penang Art Festival 2003, 2004 dan Grand Prize Winner Nokia Upstart 2005.

2005, Bakir mula menyampaikan kaedah cetakan dalam bentuk stencil asap, eksperimen yang di lakukan menggunakan asap rokok sebagai lambang pemberontakan dalam diri untuk menamatkan dunia perokoknya. Imej jantung dan stencil asap di kolaj di atas kanvas menjadi sesuatu karya yang jelas kuat memotivasikan dirinya.

Siri Kepompong Mixed Media/ 40cm x 40cm x192cm/ 2007

2006, Bakir menghasilkan instalasi ”Kepompong”nya yang memancar keterangan malam. Bergayutan di dahan–dahan pokok di taman kecil tepi Gudang (nama sebuah studio artis milik pelukis Hamir Soib, di Damansara) ketika dijemput menjadi artis residensi di situ. Bakir, kini meneruskan kerja-kerja berkaitan dengan kesenian, menghasilkan kerja backdrop berkumpulan, mural, menjadi pembantu teknikal kepada beberapa artis terkenal, pensyarah separuh masa di Aswara selain menjadi artis sepenuh masa.

Dengan sedikit kegilaan dan keghairahan dalam mengeksplorasi jelaga yang diperolehi daripada pelbagai jenis lilin atau pelita minyak tanah dan menghasilkan arang sendiri daripada pembakaran tayar getah kereta. Kini, Bakir telah menjaya menggawal sifat rawak jelaga yang sukar untuk dikendalikan. Secara teknikalnya, Bakir telah mencuba pelbagai permukaan untuk melihat keberkesanan jelaga sebagai media.


The Clouds I, II, III, IV
Jelaga atas bod / 2010 / 29 x 60 cm

2009, Bakir menjadi artis residensi IMCAS (Iskandar Malaysia Contemporary Art Show) dan memenangi MEA Awards (Malaysian Emerging Artist). Kepenggunaan jelaga ini masih diteruskan. Kali ini  Bakir, lebih memfokuskan imej sebagai bentukan daripada olahan jelaganya. Bakir cuba mempotretkan dirinya didalam kerawakan teknik jelaga seolah olah segompolan awan hitam yang berwajah manusia sedang bergerak lembut untuk keluar daripada permukaan kanvas putih.
Lebai Maghrib
Jelaga atas kanvas / 2010 / 153 x 153cm

Berupa Rupa                                                                       
Jelaga dan akrilik atas kanvas / 2010 / 153 x 153 cm

2010, Bakir tampil dengan solo  Monolog’ di Galeri Chandan, Bukit Damansara yang telah berlangsung dari 22 Nov – 6 Disember 2010.

Monolog’ merupakan kebimbangan Bakir tentang kehidupannya yang sering mempersoalkan tentang kekalutan, kebenaran dan kepastian.

Rujukan:
Katalog Artriangle
http://mohdbakir.blogspot.com/

No comments:

Post a Comment